zaterdag 23 april 2011

Breskens

Breskens is een plaatsje in Zeeuws-Vlaanderen, dit ligt aan de zuidkant van de Westerschelde de Schelde gaat al snel over in de Noordzee. Tijdens de vogeltrek in het voorjaar komen alle vogels vanuit het zuiden terug om naar de broedgebieden te gaan. Bij vuurtoren van Breskens aan de Westerschelde ligt een trekroute van een groot aantal de vogels. Het hoogte punt van de trek ligt meestal eind april begin mei. Door het warme weer van de laatste tijd was de trek al eerder begonnen. Daarop besloten Joachim, Jurriën, Ruben en ik naar Breskens af te reizen. Het was mijn eerste Breskens en ik was benieuwd hoe het mij zou vergaan om 12 uur aan een stuk op één plek te staan. Ik ben nog al ongeduldig van aard en snel verveeld, ideaal voor een trektelpost…. We hadden besloten om de dag van te voren bij Ruben in Spijkenisse te slapen en dan ’s ochtends om 4 uur naar Breskens af te zakken. En ja zo gebeurden het om half 4 ging de wekker, pfff wat een onzalig uur. Door het warme weer en de iet wat luiden conversatie van de buren om half 1 ’s nachts was de nachtrust zeer kort. Half slaperig zaten wij in de auto van Joachim naar Breskens! Jurriën zat voorin en heeft de hele reis tegen Joachim aan gepraat zodat hij niet in slaap zou vallen (dit is gelukt). Om even voor 6 bestegen wij de dijk de telpost, ik had het vermoeden dat het een lange dag zou worden…… Rond half 7 vlogen de eerste vogels en ik begon het al leuker te vinden. Al snel had ik mij eerste nieuwe soort, de Duinpieper! Het werd warmer en warmer en de vogels bleven komen. Na een tijdje had ik mijn tweede nieuwe soort de grauwe kiekendief! In de loop van de ochtend ontstond er nog wat commotie omdat er een grote vos langs vloog (een verdwenen dagvlinder die alleen nog zwervend in Nederland voorkomt). Ik heb een wat grotere oranje/bruine vlinder gezien, maar om hier een grote vos van te maken gaat te ver, jammer. Aan het eind van de middag gingen Joachim en ik ontbijt halen voor de volgende morgen, we bleven tenslotte kamperen. Toe we terug kwamen kwam er een telefoontje uit België, er was misschien een aasgier opkomst. Helaas is die niet gekomen, er kwam nog wel een koningenpage voorbij (een schaarse dagvlinder in Nederland). Terwijl de dag op het eind liep gingen we wat eten in Breskens. Hierna gingen we de tent op zetten op één van de vele campings. Nadat de tent stond gingen we nog even vogelen, zo hadden we nog twee steltkluten en een cetti’s zanger. Na een korte nacht stonden we om zes uur weer op de telpost. Nadat ik mijn derde nieuwe soort misten (roodstuit zwaluw) kwam er bericht binnen over een ross meeuw in Numansdorp. Dit is een Arctische meeuwensoort die voor de 3 of 4 keer pas twitchbaar was. Terwijl wij de dijk afliepen, kwam er nog een rootstuit zwaluw over vliegen, de derde nieuwe soort! Na een rit vol frustraties over te langzaam rijdende Duitsers, kwamen we 5 minuten te laat bij ross meeuw aan. Na 1,5 half uur in de volle zon gezeten te hebben kwam de meeuw weer aan vliegen, de vierde nieuwe soort! Na een half uur vonden we het wel weer genoeg en gingen we huiswaarts. Al met al een leuk weekend met: 4 nieuwe soorten en ca. 22 nieuwe jaarsoorten. Ik ben er achter gekomen dat ik anderhalve dag Breskens wel kan volhouden, zolang er maar voldoende vliegt!

Fitis (Phylloscopus trochilus) bij de telpost.
Steltkluut (Himantopus himantopus).
De Ross-meeuw (Rhodostethia rosea).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten