zondag 24 oktober 2010

NJN HEKA Texel 2010

Roze spreeuw, 99 pestvogels en old school VWG

Zoals elk jaar wordt er een NJN kampje gehouden op Texel (een soort van deception tours 4), zo ook dit jaar. De verwachtingen waren hoog gespannen, want vorig jaar werd tenslotte de Kaspische plevier ontdekt tijdens het HEKA.

Na de deceptie van afgelopen donderdag in Zeeland (!@#$%^& grote geelpoot ruiter), was ik wel toe aan weer een leuke nieuwe vogel. Ik had al op waarneming.nl gezien dat er al een tijdje een roze spreeuw op Texel aanwezig was. Van te voren had ik met Jaochim en Jacob afgesproken dat we elkaar ’s ochtends in de trein naar Den Helder zouden treffen, hier kwamen we ook Tim en Lienke tegen. Net op Texel aan gekomen dreef er al een zeekoet in de haven, een goed begin, is het halve…….

Nadat we fietsen hadden gehuurd gingen we op zoek naar de roze spreeuw, na een tijdje zagen we de spreeuw op een grasveldje zitten. Nadat we hem een poosje zoek waren, gingen we op weg naar de Amerikaanse wintertaling. Maar voordat we op de fiets konden stappen, zat de roze spreeuw weer lekker druiven te eten. De Amerikaans wintertaling konden we niet vinden, daarom gingen we nog even aan zee zitten, er kwam een vorkstaartmeeuw voorbij en een noordse pijlstormvogel (een nieuwe soort). Omdat wij de eersten waren op het eiland, gingen wij voor het eten zorgen. Dus snel boodschappen doen en terug naar onze kampeerboerderij, terwijl we hier aan het koken waren kwam de rest rustig binnen druppelen. Na het eten gingen we met zijn alle een biertje doen en al snel werd gezellig en laat.

Roze spreeuw (Pastor roseus).

De wekker ging deze morgen alweer vroeg, want we gingen zeerukken, het vloog best aardig er kwamen een aantal jan-van-genten en een grote jager mooi dichtbij langs. Hierna gingen we op excursie, we hadden bij de Slufter een leuke grote groep met strandleeuweriken en twee ijsgorzen ter plaatse. Het weer werd nu al snel slechter en we gingen daarom schuilen in een pizza restaurant, waar je voor 5,5 euro een heerlijke pizza kreeg. Hierna gingen we nog even boodschappen doen voor het avondeten, Tim had gekookt en zijn zuurkool was heerlijk! De avond werd al weer snel laat en gezellig.

Ook vanmorgen ging de wekker al weer vroeg, maar de zeetrek viel nu hard tegen, er stond alleen heel veel wind (het zand zit nog in mijn oren). Omdat we vandaag alweer terug gingen naar het vasteland, moesten we de kampeerboerderij opruimen, dit ging met zijn alle lekker snel. Omdat Jurrien nog niet echt een leuke foto van de roze spreeuw had, gingen we nog een keer terug naar het plaatsje de Oude Schild. Op de weg hierna toe hadden we nog 3 pestvogels (zou er dan toch echt een invasie aankomen?). Toen we in de Oude Schild aankwamen, hoorden van een vogelaar dat er 100 pestvogels gemeld waren…… dat was toch wel erg veel…. Maar even later belde Tim, en hij had een groep van 60 beesten, al snel bleken dit er wel rond de 100 te zijn. Wat gaaf zoveeeeeeel pestvogels bij elkaar, en dan het geluid!

Pestvogel (Bombycilla garrulus).
Pestvogels (60 stuks) (Bombycilla garrulus).

Rond 3 uur hebben we de boot gepakt naar Den Helder, en in de trein hebben we met zijn alle nog is na genoten van een gezellig weekend met leuke vogels.