vrijdag 29 oktober 2010

Een Pelagische tocht

Al tijden heb ik het er met veel mensen over gehad om een pelagische tocht te maken, maar zo als bij zo veel dingen…. het komt er gewoon niet van. Tot dat Rick mij belden: zijn stagebegeleider Kars Veling van de Vlinderstichting, ging van uit de Natuur- en Vogelwacht Culemborg een tocht organiseren. Rick mocht mee en hij had gevraagd of ik ook nog mee kon, en jazeker dat kon.

Zo brak de dag aan dat de wekker op kwart over 3 ging, nee dit is geen typfout, gaap, geeuw. Rick kwam mij om even voor vieren ophalen, om met de auto naar Culemborg te gaan, waar we om 5 uur met de touringcar richting Lauwersoog gingen. Rond 8 kwamen we hier aan en stapten we op de oude loodsboot de Dageraad (voor meer info zie dageraad.org). De Dageraad was een sfeervol schip met voldoende ruimte op het voor, achter en zijdek. Ook de kombuis mocht er wezen, er werd hier door een echt ‘’zeeman’’ al rokend, heerlijke koffie, erwtensoep en boordjesbal geserveerd. De vaaromstandigheden waren niet optimaal de wind was zuid, zuidwest met een windkracht van 5 a 6. Zo hadden sommige mede vogelaars last van zeeziekte, ik gelukkig niet. Of dit nou aan het pilletje lag wat ik van Rick kreeg of omdat ik als echt Katwijker zeebenen heb, weet ik niet. Dat de wind niet al te gunstig was voor de vogels bleek uit het feit dat we maar één jager hebben gezien (een middelste) en de aantallen jan-van-genten waar ook niet heel hoog.

Vogelaars op het achterdek.

Maar toch was de tocht een succes! Het is geweldig om zonder enig ‘’spotting apparatuur ‘’ :P jan-van-genten te zien, of drieteenmeeuwen die op een paar meter voor bijkomen vliegen. Dit leverden een aantal aardige foto’s op, ook al was het licht niet geweldig. Op de terug weg was er voor de boot in eens een rosse franjepoot tp, deze was erg mooi te zien!

Jan-van-gent (Sula bassana).
Jan-van-gent (Sula bassana).
Jan-van-gent, juveniel (Sula bassana).
Drieteenmeeuw (Rissa tridactyla).

Terug in de haven gingen we nog even in een lokale chinees eten, dit was een mooie afsluiting van een lange maar gave dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten