vrijdag 23 april 2010

Steltkluut op weg naar Katwijk

Het was vandaag vrijdag en weekend, dus op naar thuis thuis, in Katwijk. Al een aantal dagen worden er steltkluten in Nederland gemeld, met namen in Zuid-Holland. In de buurt van Delft waren er gister 2 parend waargenomen, en aangezien Delft niet zo heel erg om reizen is als ik terug naar Katwijk ga, leek mij dit goed te combineren. Gister had ik al uitgezocht welke bus ik moest nemen en hoe ik van de bushalte naar het stuk met de stelkluten moest lopen.

Dus vanochtend met de trein van Arnhem naar Utrecht en van Utrecht naar Rotterdam en van Rotterdam naar Delft. In Delft moest ik dan de bus pakken en dan was het nog een kwartiertje lopen. De reis verliep voorspoedig en ik zat al snel in de bus vanaf station Delft. Toen ik de bus instapte vroeg ik aan de chauffeer is dit de bus naar die en die halte, ik kreeg alleen een chagrijnig gebrom als antwoord, ach ja iedereen kan een slechte dag hebben. Uiteindelijk vertok de bus, maar naar 5 minuten wilden de deuren bij een bushalte niet meer open en de bus wilden ook niet meer aan of uit, na 10 minuten deed die het weer. We reden nog geen 5 minuten of hij stopte er al weer mee. Uiteindelijk moesten we uitstappen op een industrieterrein. Ik had gelukkig een kaartje uitgeprint en het industrieterrein stond er net op. Dus dan maar lopend verder, op goed geluk en vertrouwend op mijn geweldige richtingsgevoel. Van het industrieterrein kwam ik in een vinexwijk en van de vinexwijk in een soort van boeren buitengebied (het leek de goede weg). Maar vanaf hier snapte ik het niet meer, want ik was er heilige van overtuigd dat er hier een weg moest lopen (stond ook op de kaart), maar de weg lag er niet. Dan maar vragen, toen bleek dat de weg nog aangelegd moest worden……. Maar als ik een fietspad uit liep dan kwam ik wel ter hoogte van de steltklutenplek, alleen moest ik dan nog wel een drukke provincialenweg oversteken. Met gevaar voor eigen leven dit gedaan, en ik zag aan de overkant gelijk al een steltkluut staan. Het gebiedje was oud landbouwgebied wat was omgevormd naar natuur. eenmaal in het gebied ontdekte ik een 2de steltkluut, maar foto’s maken ging lastig door het tegenlicht en het harde licht. Ik met de overbelichtings en onderbelichtingswaarden rommelen, maar zonder resultaat (alleen lelijke foto’s), daar moet ik toch nog maar even mee gaan oefen. Na een tijdje ging de steltkluten op de wieken en uit het niets kwam er een 3de kluut bij en toen ze landen een 4de. Op de terugweg kon ik gelukkig met een andere vogelaar meer rijden naar station Delft, dit bespaarden een hoop loopwerk en busrit.

Steltkluut


Geen opmerkingen:

Een reactie posten