vrijdag 21 januari 2011

Taigarietganzen in de neighborhood

Van de week werden er door Bas van der Burg voor 99% zekere taigarietganzen ontkent in de buurt van vliegveld Valkenburg. Vanochtend werden ze door een aantal mensen gecheckt en al snel werden ze als zeker doorgepiept.

De meest bediscussieerde vogel van de laatste tijd is waarschijnlijk de taigarietgans. Dit is zoals de naam al zegt een rietgans, vroeger werd die als één taxon gezien, tegenwoordig is die op gesplitst in taiga- en toendrarietgans. De taigariet is het zeldzaam broertje van de toendrariet. Er is veel discussie over wat het verschil is tussen de twee soorten. Een basis verschil is het broedbiotoop, de taigariet broed in venen, moerassen en polen op de afgelegen taiga, de toendrariet broed op de vochtige toendra. Bij de herkenning is de taigariet groter dan de toendrariet (zo groot als een grauwe gans), de taigariet heeft een lange, platte en vaak oranje snavel (kleur is variabel), de taigariet heeft een lange smalle hals (is vergelijking voor nodig in het veld).

Nadat ik bij mijn oma wat meubels had verhuist, en wat vloerbedekking er uit had getrokken, ging ik ook richting de ganzen. Omdat ik toch al met mijn oma’s auto aan het heen en weer rijden was, ging ik gelijk even door. Voor taigarietganzen wil ik nog wel even langer in een Suzuki Wagon R+ gezien worden (wat een stereotype bejaarden auto’s zijn het toch, de volgende keer doe ik een muts op :P). Toen ik aan kwam zag ik een weiland met +/- 30 nijlganzen en daarachter zaten 8 rietganzen en een grauwe gans. Door de scoop zag het er al snel goed uit (zeker door de nieuwe telescoopkop die Joachim geregeld had, het beeld was perfect stil:P). Zouden dit dan eindelijk echte zijn? In ieder geval grote rietganzen (ongeveer zo groot als een grauwe gans die in het zelfde weiland stond), mooie oranje snavels en platter qua vorm dan die van toendra's. Ze zaten met zijn achten afgezonderd van andere ganzen (het had wel wat weg van ganzen met autistische trekjes :P). Volgens een Zweedse onderzoeker zitten taigarietganzen vaak apart, en toendrarietganzen meestal gemend.

Taigarietganzen (Anser fabalis), rechts een grauwe gans (Anser anser).
Taigarietganzen (Anser fabalis).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten