vrijdag 5 november 2010

Woestijntapuit in ZH

Van de week had ik gepland om vandaag naar de citroenkwikstaart in Oegstgeest te gaan en daarna na de waterspreeuw in de Amsterdamse Waterleiding Duinen. Maar deze combinatie was natuurlijk te mooi om waar te zijn, want halver wegen de week waar ze alle bij verdwenen. Maar er werd wel gister een woestijntapuit gemeld in Zuid-Holland, de derde alweer dit jaar voor Nederland. Ik had bedacht, dat ik van Arnhem naar Katwijk zou gaan, dan zou ik hier de auto op halen, en dan ga ik richting Goedereede, waar de tapuit zit. Alleen moet ik deze week mijn stagerapport af hebben en het weer was niet zo heel denderend, dus ik was tot een uur of 12 in Arnhem aan het werk om mijn rapport af te ronden. Tot dat Ruben rond twaalven thuis kwam, hij vertelden dat die om één uur de trein naar Spijkenisse zou nemen en dan vandaar met de auto naar de tapuit zou gaan (het is maar een half uurtje rijden van uit Spijkenisse). Ruben vroeg of zin had om mee te gaan, het was tenslotte wel een nieuwe soort voor mij. Het bleek een mooi eerste winter mannetje te zijn en ik had wel weer even genoeg aan mijn rapport gewerkt, dus ik vond het een goed plan.

Na 2 uur met de trein en de metro gereisd te hebben waren we in Spijkenisse, hier konden we gelijk in de KIA Ceed van Ruben zijn moeder springen en in een half uurtje tijd waren we op de plek waar we moesten zijn. Toen we uitstapten zagen we hem gelijk, wat een mooi beestje. Hij was lekker tam, opbegeven moment kwam die tussen ons door vliegen op één meter afstand. Na een tijdje kwam die mooi vrij op een steen zitten, alleen het licht was erg slecht, dus ik moest een hoge iso gebruiken, dit is aan de foto’s te zien. Na een klein uurtje gingen we weer terug naar Spijkenisse, hier had Ruben zijn moeder heerlijk eten voor ons klaar staan; Aardappel anders! Na nog 2 uur gereis te hebben was ik weer in Katwijk en had ik de tapuit mooi gezien.


Woestijntapuit (Oenanthe deserti )
Woestijntapuit (Oenanthe deserti )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten